۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

بادمجان فنري تن

بادمجان فنري تند خاله خانم

اين غذا با اندكي تغيير در روش پخت بادمجان شكم پر ( شكم پاره ) تهيه شده است . با حذف گوشت چرخ كرده و جابجايي مقداري از مواد و تغيير شكل ظاهري بادمجان ، ميتواند سبك متنوعي از شكم پاره را تجربه كنيد. براي كساني كه غذاهاي تند و طعم بادمجان را دوست دارند اين خوراك بسيار دلچسب خواهد بود به شرط اينكه بعد از ميل كردن غذا معده درد نگيرند !!

مواد لازم براي 4 نفر

بادمجان گوشتي در اندازه متوسط -------- 6 عدد

سويا درشت ------------------------------- 300 گرم

پياز ----------------------------------------- 2 عدد متوسط

رب گوجه فرنگي * ------------------------ 2 قاشق غذا خوري

ادويه كاري --------------------------------- 1 قاشق چايخوري

فلفل دلمه اي ----------------------------- 1 عدد كوچك

قارچ ---------------------------------------- 5 عدد

فلفل قرمز، فلفل سياه، نمك ------------- به مقدار لازم

آبغوره -------------------------------------- نصف استكان

طرز تهيه :

پوست بادمجانها را يك در ميان بگيريد طوري كه قسمت با پوست بادمجان باريك تر باشد ، به مدت نيم ساعت در مخلوط آب و نمك غليظ قرار دهيد تا تلخي آن گرفته شود . بعد بادمجان ها را بشوئيد و خشك كنيد و در مقداري روغن تمام سطح بادمجان را سرخ كنيد .

در مدتي كه بادمجانها در مخلوط آب و نمك قرار دارند ، سوياي از قبل خيس شده را آبكش كنيد و بگذاريد آب آن كاملا خارج شود .

يك عدد پياز را خلال خرد كنيد ، در مقداري روغن سرخ كنيد تا طلايي شود . بعد سويا را اضافه كنيد و تفت دهيد . وقتي آب سويا كشيده شد ، يك قاشق رب گوجه را در نصف ليوان آب جوش حل كنيد و به تابه بيفزائيد و مواد را هم بزنيد .

فلفل دلمه اي را نگيني ريز خرد كنيد و همراه ادويه كاري ، فلفل قرمز و فلفل سياه در اين مرحله به تابه بيفزائيد . درب تابه را ببنديد و تا مواد با حرارت بسيار ملايم كاملا طعم دار شوند .

قارچ را خرد كنيد و جداگانه با مقداري كره و آبليمو با حرارت بالا سرخ كنيد . بعد از اينكه آب مواد داخل تابه كشيده شد ، قارچ را به مواد اضافه كنيد . مواد را هم بزنيد نمك مواد را اندازه كنيد و شعله را خاموش كنيد تا مواد كمي سرد شوند .

بادمجانهاي سرخ شده را مطابق تصوير به صورت فنري برش دهيد . ( دقت كنيد برش هاي عميق روي سطح بادمجان ايجاد كنيد ولي برش ها در حدي عميق نباشند كه بادمجان هنگام پخت بافت خود را از دست دهد ) با مواد آماده شده داخل برش هاي بادمجان را پر كنيد ( در حدي كه مواد از ظرفيت برش ها بيشتر نباشند و از داخل بادمجان بيرون نريزند )

يك عدد پياز باقيمانده را نيز خلال خرد كنيد و در مقداري روغن تفت دهيد . قبل از اضافه كردن رب گوجه فرنگي ، مقداري فلفل قرمز و ادويه كاري و زرد چوبه به پياز اضافه كنيد و وقتي پياز كاملا طلايي شد ، رب گوجه را در يك ليوان آب جوش حل كنيد و داخل تابه بريزيد . وقتي سس جوش آمد نيمي از آبغوره را داخل سس بريزيد و حرارت را كمي زياد كنيد تا سس دوباره جوش بيايد .

بادمجانهاي پر شده و آماده را داخل سس در حال جوش قرار دهيد و بعد حرارت زير سس را ملايم كنيد .

بدون اينكه درب تابه را ببنديد ، 15-20 دقيقه زمان دهيد تا بادمجانها در سس مذكور كاملا طعم دار شوند .

در اين مدت چند بار از سس داخل تابه به آرامي روي بادمجانها بريزيد و بعد از اينكه بادمجانها كاملا رنگ سس را به خود گرفتند و آب سس كشيده شد ، غذا را در ظرف مورد نظر سرو كنيد .

مقدار باقيمانده آبغوره را روي بادمجانها بريزيد و غذا را همراه نان سرو كنيد .

نكته :

* اگر مايل بوديد به جاي رب گوجه از گوجه فرنگي استفاده كنيد به جاي 2 قاشق رب گوجه ميتوانيد از 500 گرم گوجه ميكس و سرخ شده استفاده كنيد .

بهتر است وقتي در حال سرخ كردن بادمجانها هستيد ، يك روي بادمجان كه سرخ شد قبل از اينكه بادمجانها را برگردانيد ، شكاف مورد نظر را روي سطح بادمجان ايجاد كنيد و بعد روي ديگر آن را سرخ كنيد تا داخل شكاف ايجاد شده هم مقداري سرخ شود و مزه خامي ندهد .

انتخاب بادمجان گوشتي به اين دليل است كه هنگام برش زدن بادمجان به اندازه كافي فضا براي مواد داخل بادمجان داشته باشيم . ولي اگر خواستيد ظاهر غذا شيك تر باشد ميتواند از بادمجانهاي قلمي تر استفاده كنيد كه در آن صورت بيشتر غذا مزه بادمجان ميدهد .

مزه اين غذا هرچه تند تر باشد خوش مزه تر است . به دليل اينكه اين سبك برش بادمجان بر خلاف شكم پاره معمولي ، بيشتر مزه بادمجان را حفظ ميكند تا مزه مواد را . ولي در استفاده از ادويه كاري زياده روي نكنيد چون باعث تلخ شدن مزه غذا ميشود .

ميتوانيد براي طعم دار كردن سس ، از مقداري سبزي معطر خشك شده هم استفاده كنيد . ( كاري كه براي سس شكم پاره معمولي هم پيشنهاد داده بودم )

هنگام خرد كردن مواد دقت داشته باشيد كه اندازه آنها طوري نباشد كه ظاهر يك دست غذا را به هم بزند. بهتر است قارچ و فلفل دلمه اي نگيني ريز و يك اندازه خرد شوند .

يك تجربه ! اگر سويا را با گوجه فرنگي و نمك ميكس كنيد ، هنگام سرخ كردن به هيچ وجه خشك نميشود و نيازي به روغن بيش از اندازه نداريد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر