۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

دوری بادمجان

دوری بادمجان خاله خانم

مواد لازم براي 4 نفر :

بادمجان ------------------------ 7 عدد متوسط

گوجه فرنگي ------------------- 2 عدد متوسط

پياز ----------------------------- 1 عدد متوسط

سير ---------------------------- 3-4 حبه

مغز گردو ------------------------ 300 گرم

آب انار -------------------------- 1 ليوان

سبزي معطر خشك * ---------- به مقدار لازم

نمك و فلفل --------------------- به مقدار لازم

طرز تهيه :

بادمجانها را با پوست روي شعله پخش كن بچينيد و روي حرارت مستقيم اجاق گاز قرار دهيد و مدام پشت و رو كنيد تا سطح بادمجانها به صورت يكنواخت كبابي شود. بعد پوست آنها را بگيريد و كنار بگذاريد .

پياز را به صورت ژولين ( كبريتي ) خرد كنيد و در مقداري روغن همراه كمي زرد چوبه تفت دهيد تا طلايي شود.

بعد مغز گردو آسياب شده را به پياز اضافه كنيد و روي حرارت ملايم 6-10 دقيقه كاملا تفت دهيد و مدام هم بزنيد تا گردو ها نسوزند .

بعد بادمجانها را داخل قابلمه بريزيد و هنگام تفت دادن بادمجانها، با پشت قاشق آنها را كاملا له كنيد .

بعد از مخلوط شدن بادمجان و پياز ، سير رنده شده را به غذا اضافه كنيد .

گوجه را ريز خرد كنيد و دو – سه دقيقه بعد از اضافه كردن سير به غذا، داخل قابلمه بريزيد و حرارت را كمي بالا ببريد تا آب گوجه كشيده شود .

در اين مرحله سبزي خشك را اضافه كنيد و مواد را هم بزنيد و بعد آب انار را داخل قابلمه بريزيد و صبر كنيد تا كمي غذا غليظ شود . بعد درب قابلمه را ببنيد و حرارت را پائين بياوريد تا خوراك كاملا جابيفتد .

در آخر نمك و فلفل غذا را اندازه كنيد و در ظرف مورد نظر سرو كنيد .

اين خوراك به طور سنتي همراه كته سرو ميشود . ولي ميتوانيد اين غذا را با نان نيز سرو كنيد .

دُوري بادمجان يكي از لذيذ ترين غذاهاي شمالي است كه با بادمجان تهيه ميشود .

نكته :

* سبزي معطر براي اين غذا ميتواند مخلوط چند نوع، يا فقط يكي از سبزيهاي شمالي باشد. محدوديتي براي استفاده از نوعي سبزي خاص در اين خوراك وجود ندارد ولي به طور سنتي براي اين مقدار خوراك به اندازه نصف استكان مخلوط سبزي هاي : شويد، خلواش و ترشي واش استفاده ميشود. بهتر است مقدار شويد بيشتر از ساير سبزيها باشد .

اگر سبزيهاي فوق را در دسترس نداريد ميتواند از شويد خشك و گشنيز و نعناع استفاده كنيد. فقط توجه داشته باشيد كه مقدار بيش از حد نعناع باعث تلخ شدن غذا ميشود .

در ضمن اگر سبزيهاي فوق را به صورت تازه در دسترس داشته باشيد، مسلما طعم نهايي بسيار لذيذ تر خواهد بود . براي استفاده از سبزي تازه، سبزيها را بعد از شستن و خشك كردن كاملا ريز خرد كنيد .

ميتوانيد براي كباب كردن بادمجانها، آنها را بعد از شستن و خشك كردن روي سيني فر بچينيد و سيني را داخل فر داغ با دماي 200 درجه سانتيگراد به مدت 20 – 30 دقيقه قرار دهيد . در طي اين مدت چند بار بادمجانها را پشت و رو كنيد تا به صورت يكنواخت كبابي شوند . از بادمجان كبابي براي طبخ بسياري از خوراك شمالي نظير ميرزا قاسمي، كال كباب و ... ميتوانيد استفاده كنيد. ( كه البته در آينده به آموزش اين غذا ها نيز خواهيم پرداخت )

یک تجربه !

قبل از کباب کردن بادمجانها، آنها را به مدت 5 دقیقه با پوست داخل آب یخ قرار دهید و بلافاصله روی حرارت یا داخل فر بگذارید تا پوست آنها راحت تر جدا شود .

بهتر است گوجه را پوره نكنيد تا غذا زياد رقيق نشود . برای اینکه پوست گوجه را راحت تر بگیرید میتوانید علاوه بر روشی که قبلا اشاره کرده بودم، از پوست کن نیز کمک بگیرید که وقت کمتری صرف کنید .

ميزان آب انار بستگي به ذائقه شما دارد . در صورت تمايل به ترش تر شدن خوراك، مقدار فوق را به 2 ليوان افزايش دهيد. و در صورتيكه تمايلي به ترش شدن خوراك نداريد، به جاي آب انار، نصف قاشق غذا خوري رب گوجه فرنگي را در يك ليوان آب جوش حل كنيد و به خوراك اضافه كنيد تا غذا جابيفتد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر