۱۳۸۸ مرداد ۱۴, چهارشنبه

کباب بلغاری

کباب بلغاری خاله خانم

مواد لازم براي 4 نفر :

گوشت راسته گوسفند يا فيله گوساله -------------------- 500 گرم

سينه مرغ بدون استخوان ---------------------------------- 300 گرم

زعفران دم كرده --------------------------------------------- 2 قاشق چايخوري

كره ----------------------------------------------------------- 100 گرم

سس سويا -------------------------------------------------- 1 قاشق غذا خوري

پياز متوسط -------------------------------------------------- 2 عدد ( ريز رنده شده )

نمك و ادويه -------------------------------------------------- به مقدار لازم

طرز تهيه :

سينه مرغ را به قطعات يك دست در اندازه 3 در 4 سانتيمتر برش دهيد. گوشت را نيز به عرض دو سانتيمتر و طول 10-12 به صورت نواري ببريد . آب پياز را گرفته و آن را در ظرفي همراه با سس سويا و نصف زعفران مخلوط كنيد . مرغ را روي تخته كار بگذاريد و گوشت فيله يا راسته را دور آن بپيچيد . طوري كه مرغ ميان يك نوار از گوشت قرار بگيرد . در هر سيخ 6-8 تكه به همين صورت آماده كنيد . با قلموي تميز مخصوص از مخلوط پياز و زعفران روي كباب ها بماليد .

بهتر است روي ذغال كباب كنيد ولي اگر در دسترس نبود ميتوانيد از انواع كباب پز هاي برقي يا گازي نيز استفاده كنيد . دقت كنيد حرارت بسيار ملايم باشد تا كباب ها كاملا مغز پخت شوند .

بعد از اينكه كمي كباب خودش را گرفت ( آب آن كشيده شد روي حرارت ) كره را آب كنيد و باقيمانده زعفران و كمي نمك و فلفل را با هم مخلوط كنيد و دوباره با قلمو روي كباب ها بماليد .

بعد از اتمام كار نيز اين كار را دوباره تكرار كنيد .

اين عمل باعث جلوگيري از خشك شدن كباب ها حين پخت و همچنين باعث مغز پخت شدن گوشت ميشود .

كباب بلغاري خاله خانم حين پخت

نكته :

براي نرم كردن انواع گوشت ميتوانيد يك عدد كيوي را ورق ورق كرده و لابه لاي گوشت به همراه كمي پياز بگذاريد . پياز براي گرفتن بوي خامي انواع گوشت سفيد و قرمز و كيوي براي نرم كردن گوشت ها به كار ميروند .

دقت كنيد كه زمان خواباندن گوشتها در مخلوط كيوي و پياز بيشتر از 15 دقيقه نباشد . وگرنه گوشت بافت سفت خود را به كلي از دست ميدهد و مزه بدي هم پيدا ميكند .

به جاي كيوي از انجير تازه هم براي اين منظور ميتوانيد استفاده كنيد .

هيچ وقت در ابتداي پخت انواع گوشت قرمز ( به صورت كباب يا خورش يا ... ) از نمك براي مزه دار كردن گوشت استفاده نكنيد . زيرا باعث سفت و دير پز شدن گوشت ميشود .

اين غذا به دليل داشتن مقدار زيادي گوشت قرمز و سفيد و سس سويا ، منبع خوبي براي كلسيم و پروتيئن است . افرادي كه چربي خون بالا يا فشار خون بالا دارند ، در خوردن اين غذا زياده روي نكنند بهتر است .

گوشت قرمز براي افرادي كه ناراحتي قلبي دارند مضر است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر